Menu
košík
0
cz
CZK
kategorie

Kalendář zdraví - Říjen

07. 10. 2018, 12:23

10. ŘÍJEN – žaludek

 

V říjnu začínají výrazně opadávat listy na stromech, všechno sesychá a příroda se chystá na zimu. Je potřeba začít více respektovat přírodní zákony a najít si čas na odpočinek.

V říjnu je nejvíce oslaben žaludek. Východní nauky vnímají žaludek jako klíč k energii čchi, kterou přijímáme ve větší míře také z potravy. Žaludek je doplňkovým orgánem pro slezinu a slinivku. Strava se dostává do žaludku z dutiny ústní přes zuby. Tak jak zuby připravují stravu pro další využití, jsou takovou kontrolní bránou, která vše roztřídí, tak i v běžném životě je třeba situace, které zažíváme, nejdříve nahrubo zpracovat a až poté je nechat na nás více působit.

Symbolicky představuje žaludek schopnost přijímání a tedy i jistou míru otevřenosti vůči vnějšímu světu. Některé situace v životě těžce neseme, mohli bychom říct, těžce trávíme. Nedokážeme je přijmout a zvládnout.

 

Jak se oslabení žaludku projeví?

Žaludek je emočně nejcitlivější orgán našeho těla. Proto jakýkoliv stres, který zažíváme, nám postupně oslabuje jeho funkci. Pokud dobře nestrávíme (jídlo, ani myšlenky) začne se po nějaké době projevovat zánět žaludeční sliznice, pokud to přehlížíme objeví se žaludeční vředy. Máme časté poruchy trávení. Tito lidé trpí jak na fyzické úrovni, bolestmi a tlakem v oblasti žaludku, tak i na duševní.

Pokud trpíte častým nadýmáním, pálením žáhy, zvýšenou kazivostí zubů, paradentózou nebo jen drobným krvácením dásní, zaměřte se na vaši psychiku a zharmonizujte si žaludek. Tohle vše totiž bývá prvním varovným signálem.

 

Jak se dostat do rovnováhy?

Abychom měli zdravě fungující žaludek, je potřeba ke zdravé stravě s láskou pohlížet jak na sebe samotné, tak i na vše kolem nás. Zastavme se a položme si otázky: „Nahlížím na sebe a okolí s láskou? Vidím v sobě a ostatních lidech převážně to dobré? Vysílám a přijímám dominantně lásku a radost? Žiji v harmonii?“ … pokusme se vidět svět z té milejší strany a naše trávení nám to s láskou vrátí.

Co se týče té fyzické části (stravy), pro oslabený žaludek je nejdůležitější snídat, nejlépe mezi 7-9 hod., kdy má žaludek nejvíce energie a je potřeba se také zaměřit na to, co jíme a jak to jíme.

 

Co tedy jíst?

Cokoliv, co nám přirozeně rozžehne pomyslný trávicí oheň na celý den. Nejvhodnější jsou obilné kaše – kukuřičné, jahelné, ovesné, pohankové, rýžové – nebo teplé polévky (ano, i po ránu ). Káva, která rozžehne náš trávicí oheň velice uměle (jako benzín nalitý do ohně), nebo naopak sýry, jogurty, určité typy ovoce, které nás ochlazují a zvlhčují (mokré dřevo nechytne), nám z dlouhodobého hlediska výrazně škodí.

Z luštěnin zařaďme více hrách či cizrnu. Pro lepší trávení je vařme s kořením jako je saturejka, kmín, majoránka či trochou mořských řas.

Zeleninu můžeme začít pomalu lehce prohřívat, ideální je v tomto období dýně, kedlubna, mrkev a všechna zelenina přirozeně sladce chutnající. Typické studené saláty se pokusme s nastávajícím chladným počasím udržovat na hranici minima. Nejlepší ovoce pro toto období jsou čerstvé hrušky a sladká jablka, s přibývajícím chladem je vhodné sušené ovoce a v menším množství (obsahuje velké množství energie).

Další vhodné potraviny a další doporučení jsou shodné jako u posílení sleziny a slinivky.

Z bylinek je vhodné použít na posílení žaludku a celého trávení měsíček, řepík, kopřiva, zeměžluč či pelyněk nebo jejich vzájemnou kombinaci.

 

Komentáře

Diskuze je prázdná.
váš email:
jméno:
text:
X

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací