Menu
košík
0
cz
CZK
kategorie

Kalendář zdraví - Srpen

04. 08. 2018, 12:57

SRPEN – termoregulace těla

Teplé až horké letní dny, dovolené, pohyb venku, vrchol léta,… Pomalu také začíná období sklizně a hojnosti, dary přírody jsou nám plně k dispozici.

Stále ještě vládne element ohně, který bude postupně přecházet do elementu země. Stejně tak jako v červenci, i v měsíci srpnu není nejohroženější jeden orgán, ale celý systém a tím je termoregulace našich těl.

 

Jak poznáme, že není naše tělesná teplota v pořádku a jak nastavíme patřičnou rovnováhu?

Tělesná teplota člověka během dne mírně kolísá a pohybuje se od 35,8 °C do 37,3 °C a to jak v závislosti na denní době, tak i na vnějších teplotních vlivech. Tato průměrná teplota tedy zaručuje správné fungování všech tělesných orgánů. Rozeznáváme dva typy termoregulace těla – nervovou (pocení nebo třes) a hormonální (hormony štítné žlázy a nadledvinek).

Problémy termoregulace mohou být jak vnitřní (nadbytek či nedostatečnost = onemocnění těla), tak i vnější (teplo, chlad, fyzická aktivita). Pokud klesne tělesná teplota pod 35°C jsme podchlazení a pokud nad 37 °C jsme naopak přehřátí a to jak vlivem obranyschopnosti těla v rámci nějakého onemocnění, tak i vlivem vnějších horkých teplot.

 

Jak tedy poznáme, že není úplně v pořádku?

Obecně by se dalo říct, že se necítíme ve své kůži. Známe to dobře. Někdy máme dny, kdy máme tzv. husí kůži, třeseme se, kdy bychom se zachumlali do deky, jindy   je nám horko naše tělo nám dává jasný signál, že potřebuje ochladit a to jak na úrovni fyzické, tak i duševní.

Termoregulaci výrazně také pomáhá otužování. Střídavé sprchování teplou a studenou vodou a i v létě saunování.

A samozřejmě pohyb. Jak jen budete moci, buďte venku, čerpejte do sebe letní energii, hýbejte se, sportujte, tancujte, dovádějte, co vám jen síly a energie dovolí.

Pokud se přehřejete na sluníčku zklidněte své tělo v chladnější místnosti, v tichu a odpočívejte. Pijte dostatek vody (ne ledové) nebo ovocné a zeleninové šťávy. Můžete použít i aroma oleje jako je máta, citrón, levandule nebo verbena.

 

Jaké potraviny nám pomohou udržet termoregulační systém v rovnováze?

Červenec i srpen jsou měsíce, kdy se ve větší míře potřebujeme naučit naše těla přirozeně ochladit a dopřát jim v horkých dnech i potřebný odpočinek.

Je maximálně důležité odlehčit náš jídelníček, konzumovat výhradně vše, co je čerstvé případně lehce tepelně upravené a zařadit v hojné míře zeleninu i ovoce (ideálně lokální), které nás přirozeně ochladí.

V horkých dnech si můžeme také dopřát zakysané mléčné výrobky, obiloviny, které nás ochladí ( jáhly, ječmen, žito, ale také je vhodná rýže a kukuřice ). Z luštěnin sója, mungo fazolky a klíčky.

Maso doporučujeme v horkých dnech úplně vynechat. Vhodnější bude v podvečerních hodinách nějaká ryba a mořské plody. Hlídejte si dostatek minerálů, jako je sodík, vápník, hořčík, zinek a draslík.

A na co musíme dbát s maximální pozorností, je pitný režim. Nejideálnější je samotná voda, nebo třeba i s citrónem a mátou či ovocem. Z čajů je to mátový, kopřivový, meduňkový, šalvějový, rooibos nebo zelený čaj.

Vzhledem k tomu, že termoregulace těla je úzce spjatá s činností jater a lymfatického systému, je dobré si dopřát také čaje na posílení jater a ideálně také lymfatické masáže.

 

Komentáře

Diskuze je prázdná.
váš email:
jméno:
text:
X

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací