X

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

Menu
košík
0
cz
CZK
kategorie

Kalendář zdraví - Červen

04. 06. 2018, 15:28

ČERVEN – tenké střevo

 

Červen symbolizuje příchod léta, krásných dlouhých teplých dní a krátkých voňavých nocí.

V červnu je nejvíce ohroženo tenké střevo, které nese podle tradiční čínské medicíny symboliku ohně. Barva tohoto období je červená. Tenkým střevem přijímáme potřebné živiny do těla a je tedy jakousi vstupní branou pro vstřebávání výživných látek a tekutin do organismu. Je tedy velice důležité, jakou energii ve formě potravy přijímáme. Plocha tenkého střeva je údajně stejně velká jako tenisový kurt, proto je důležité o něj pečovat kvalitní stravou a radostným duševním zdravím.

Jak se oslabení tenkého střeva projevuje a jak nastavit patřičnou rovnováhu?

Párovým orgánem tenkého střeva je srdce, o kterém jsme si psali minulý měsíc. Tenké střevo ze své hlubší podstaty tedy chrání naše srdce.  Tenké střevo je tvořeno dvanáctníkem, lačníkem a kyčelníkem. Poruchy těchto částí mají druhotně vliv i na páteř, slinivku a tím i na sliznice. Bolesti žaludku, nadýmání a průjmy patří k projevům onemocnění.

K nejčastějším potížím vycházejících z nerovnováhy tenkého střeva se řadí průjem. A to jak ten akutní, tak i chronický.

V dnešní době se hojně oslabení tenkého střeva projevuje nesnášenlivostí lepku tzv. celi střevoakií. Přemíra lepku způsobuje poškození sliznic a následně horší vstřebatelností živin.

Podobně je tomu i u Crohnovi choroby (chronického zánětu tenkého střeva).

Stres, kritičnost (i k sobě) a neustálé a neúměrné analyzování jsou největšími nepříteli tenkého střeva. Jaké potraviny nám pomohou posílit tenké střevo?

Nejaktivnější doba pro tenké střevo je mezi 13-15 hod. Není tedy vhodné jej v tuto dobu zatěžovat jakoukoliv stravou, která v něm bude dlouhodobě stagnovat. Dobré jsou zeleninové či ovocné šťávy a saláty nebo bylinkové čaje.

Co se týče typu stravy, vycházejme s doporučení pro předešlý měsíc květen a doplňme ji o to, co nám nyní roste – špenát, ředkvičky, zelené saláty, čekanka, chřest, okurky, rajčata, jahody, třešně, maliny.

Z luštěnin jsou to převážně fermentované výrobky. Pro posílení slinivky a zlepšení stavu sliznic (nejen střev) je vhodné zařadit bezlepkové obiloviny jako jsou jáhly, pohanka, amarant, rýže.

Pro ty, kdo konzumují maso je vhodné střídmě grilované a hojně obalené v bylinkách, jehněčí a skopové. Je dobré omezit sůl, která zadržuje v těle vodu a vodu spíše do pokrmů přidávat. Naopak je důležité konzumovat v dostatečné míře, zdravé tuky (a to i když máme nadváhu).

Mléčné výrobky je vhodné konzumovat převážně zakysané.

Výborné jsou čerstvé bylinky jako pažitka, máta, tymián, šalvěj, bazalka, oregano, rozmarýn, saturejka nebo třeba kurkuma.

 

Komentáře

Diskuze je prázdná.
váš email:
jméno:
text: